Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De gemeenteraad staat aan het hoofd van de gemeente Kerkrade en vertegenwoordigt alle inwoners. De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad. De raad stelt de hoofdlijnen van het beleid vast en neemt de belangrijkste beslissingen. Met steun van de ambtelijke organisatie (de medewerkers van de gemeente) doen burgemeester en wethouders beleidsvoorstellen aan de raad, die daar vervolgens een besluit over neemt. Burgemeester en wethouders voeren - ook weer met steun van die ambtelijke organisatie - het door de raad vastgestelde beleid uit. De raad controleert vervolgens weer of het college van burgemeester en wethouders het vastgestelde beleid ook goed uitvoeren.

Contact met raads- en/of burgercommissieleden
Via de contactgegevens onder 'Wie is wie' kunt u raads- en burgercommissieleden rechtstreeks benaderen.


Spreekrecht
Tijdens commissievergaderingen kunt u inspreken over een agendapunt, dat voor de betreffende vergadering is geagendeerd. Daartoe kunt u zich voorafgaand aan de commissievergadering opgeven bij de griffie onder vermelding van uw naam en telefoonnummer en het agendapunt waarover u in wilt spreken. Het spreekrecht wordt altijd geagendeerd aan het begin van de commissievergadering, zodat de commissieleden uw inbreng mee kunnen nemen in hun beraadslagingen over dat onderwerp.

Wilt u iets onder de aandacht brengen van de raad?
Schrijf dan een brief aan de gemeenteraad van Kerkrade.
U kunt deze per post of per mail versturen naar de raadsgriffie. Gemeenteraadsleden kunnen een brief aan de raad agenderen voor een raadscommissie. Als dat gebeurt, kunt u tijdens die commissievergadering gebruik maken van het spreekrecht voor publiek (zie ander item in vraagbaak).
Conform AVG en gedragsregels privacy worden brieven van burgers enkel anoniem geplaatst. Dat betekent, dat de brieven alleen zichtbaar zijn voor de raad. Op ons raadsinformatiesysteem en in de lijst van ingekomen stukken voor de raad staat dan enkel het onderwerp met de vermelding, dat het stuk geanonimiseerd is, maar is de brief zelf niet zichtbaar.
Indien u wenst dat uw naam en/of uw contactgegevens wél gepubliceerd worden, kunt u aangeven welke gegevens wél gepubliceerd mogen worden. Alleen als u dat uitdrukkelijk aangeeft, wordt uw brief of uitnodiging etc. inclusief die gegevens online geplaatst.


Ook uitnodigingen, verzoeken of andere post voor de gemeenteraad kunt u naar de raadsgriffie sturen. Zie het kopje contact voor de adresgegevens.
Als u vragen heeft over uw brief aan de raad, kunt u contact opnemen met de raadsgriffie.

Ja, in de regel kunt u raads- en/of commissievergaderingen van de gemeente Kerkrade live bijwonen in de raadszaal.
Daarnaast worden van de raads- en commissievergaderingen opnames gemaakt, die enerzijds live worden gestreamd tijdens de vergadering en anderzijds ook achteraf terug te kijken zijn.
De webcasts worden automatisch ondertiteld; korte tijd na afloop van de vergadering is de ondertiteling zichtbaar.
Deelnemers aan de vergaderingen zijn op de hoogte van het feit, dat er opnames gemaakt worden.

Toegankelijkheidsverklaring sites gemeenteraad Kerkrade


De gemeenteraad is verantwoordelijk voor onderstaande subdomeinen van de gemeentelijke website.
De gemeenteraad streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.


Hieronder is per subdomein vermeld of dit wel of niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen.


iBabs Online.
domein: https://ris2.ibabs.eu/Kerkrade


Nalevingsstatus
De website van de gemeenteraad van Kerkrade (iBabs Online) voldoet gedeeltelijk aan de eisen.
Ten aanzien van iBabs Online zijn de eerste maatregelen genomen om de website te laten voldoen aan de eisen.
De toegankelijkheid van iBabs Online is nog niet onderzocht.


Verbetertrajecten:


PDF-bestanden
De pdf-bestanden op de website van de raad voldoen op enkele punten nog niet aan de eisen van digitale toegankelijkheid.


Oorzaak:
Voor het maken van documenten, die de basis vormen voor een pdf, gebruikt de gemeente Kerkrade sjablonen. Deze zijn nog niet zo ingericht dat zij een digitaal toegankelijk document genereren.
Ook brieven en stukken, die door derden aan de raad worden gezonden, voldoen niet altijd aan de toegankelijkheidseisen.


Gevolg:
Niet alle geplaatste pdf’s zijn digitaal toegankelijk.


Alternatief:
Wilt u de informatie uit één van onze pdf’s op een andere manier ontvangen? Neem dan contact met ons op via griffie@kerkrade.nl of bel naar 14 045. Samen met u zoeken wij dan naar een passende oplossing.


Maatregel:
Intern wordt gewerkt aan een wijziging van de sjablonen en aanvullende training voor personeel om zo veel mogelijk digitaal toegankelijke documenten te plaatsen.


domein: https://channel.royalcast.com/Kerkrade


Deze website voldoet technisch aan de eisen.
De uitzendingen via webcast worden ondertiteld aangeboden voor ‘achteraf terugkijken’. Daarmee voldoet de webcast aan de toegankelijkheidseisen.

De gemeenteraad heeft op 29 september 2021 een Gedragscode privacy en publicatie persoonsgegevens van de gemeenteraad van Kerkrade vastgesteld.
Via de bijgevoegde link kunt u de gedragscode vinden in de vergaderstukken bij het betreffende agendapunt.

De gemeenteraad stelt de kaders vast waarbinnen het college van burgemeester en wethouders mag werken (naast wetgeving en verordeningen). De raad stelt inhoudelijke en financiële kaders en geeft met de kaders aan wat hij verwacht van het college in termen van doelen en activiteiten. Elk jaar spreekt de raad dit in grote lijnen af met het college door middel van het vaststellen van de jaarlijkse begroting.
In de jaarrekening legt het college verantwoording af aan de raad over de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar.
Jaarlijks worden deze stukken in de raadsvergadering besproken. U kunt de actuele en oudere stukken dan ook terugvinden in ons raadsinformatiesysteem. De begroting komt aan de orde in de raadsvergadering van november en de jaarrekening in de raadsvergadering van juni.
Alle financiële stukken vindt u eveneens in ons raadsinformatiesysteem.

De gemeenteraad van Kerkrade heeft een eigen ondersteunende afdeling: de raadsgriffie. De raadsgriffie ondersteunt de gemeenteraad bij de uitvoering van zijn taken (op kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend gebied). De invalshoek van de griffie is dus duidelijk dievan de raad. Deze heeft met de griffie een aantal eigen medewerkers waar een beroep op gedaan kan worden.


De griffie verzorgt onder meer de informatiestroom naar de raad en de commissies en fungeert als klankbord en adviseur voor raads- en commissieleden (bijvoorbeeld bij het opstellen van initiatiefvoorstellen, moties en amendementen en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders).
De griffie vormt ook de schakel tussen de raad enerzijds en het college en de werkorganisatie anderzijds.


De raadsgriffier en de commissiegriffier hebben de taken met betrekking tot de verschillende commissies als volgt verdeeld:


Didier Franssen: Commissie Algemene Zaken en Middelen


Bertie Vermeersch-Dortants: Commissie Burgers en Samenleving, Commissie Grondgebied en Economische Zaken, Rekenkamercommissie.


De griffie voert het secretariaat van de gemeenteraad, het presidium, het seniorenconvent, de rekenkamercommissie, de raadscommissies en diverse werkgroepen. Daarnaast organiseert de griffie zo nodig ook andere informatiebijeenkomsten, die belangrijk zijn voor het werk van de gemeenteraad en de raadscommissies.

U kunt via de onderstaande link een klacht indienen als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een bestuurder of ambtenaar.